Här följer en fortsättning på Gudomens hemlighet. Vi ska nu
förflytta oss till generationen direkt efter apostlarnas tid och se hur de
betraktade Jesu gudom. Först kommer följande verser som hämtats från
Reformationsbibeln och som belyser att Guds Son, Jesus Kristus hade uppenbarats för Abraham.
Jesus sa:
”Abraham, er fader, fröjdade sig över att han skulle få se
min dag, och han såg den och blev glad”
(Joh.8:56)
”Jesus sade till dem: Sannerligen, sannerligen säger jag er:
”Jag Är”, redan innan Abraham blev till” (grek. ego eimi. Se 2 Mos. 3:14f)
(Joh. 8:58)
Irenaeus var klar på sin förståelse av Gudomen. Och eftersom
han var Polykarpus lärjunge, vilken i sin tur var S:t Johannes lärjunge
(Johannes Uppenbarelse), kan vi med säkerhet veta, att han hade så fullkomlig
undervisning som möjligt i detta ämne.
I volym 1, på sidan 412 i THE ANTENICENE FATHERS har vi
denna förklaring av honom om Gudomen.
”Alla de andra uttrycken för på samma sätt fram en och samma
varelse, Kraftens Herre, Herren, Allas Fader, Gud Allsmäktig, Den Högste,
Skaparen, Görare och liknande, dessa är inte namn och titlar på en serie olika
varelser utan på en och densamme.”
Irenaeus påpekade tydligt att dessa endast var titlar liksom
Sarons Ros, Den Klara Morgonstjärnan, Skönast av Tiotusen och så vidare. Inte
heller finns det mer än EN Gud. Hans namn är Herren Jesus Kristus.
Irenaeus skriver följande, då Abraham såg och talade med
Guds Son (Hämtat från skriften ”Bevis för den apostoliska förkunnelsen”)
” Vidare säger Mose att Guds Son kom och talade med Abraham.
( lite längre ned på sid. 46) Två av de tre var änglar, men en av dem var Guds
Son. (Vidare lite längre ned på sidan 46. säger han följande) Det betyder att
Sonen, just den som talade med Abraham, han som var Herren, fick makt att
straffa sodomiterna…
Eusebios av Caesarea föddes 262 och anses
vara en av de sista apologeterna, krönikör och kyrkans förste materialsamlare.
I Caesarea hade tidigare en av fornkyrkans berömde lärare och författare
Origenes, verkat efter år 230 eller 231 och hade fört med sig sitt rika
bibliotek från Alexanderia. Eusebios skrev följande ang. Abrahams möte med Guds
Son:
”Eusebios kyrkohistoria” (sid. 23-24)
”Det berättas att Herren Gud visade sig som en vanlig
människa för Abraham som satt under terebinten i Mamre. Abraham föll strax ner
och fastän han såg en människa med sina ögon tillbad han honom som Gud och
bönföll honom som Herren. Abraham tillstod att han visste vem det var när han
sade: Herre, du som dömer hela jorden, skall du inte göra vad som är rätt?
Inget förnuft skulle medge att Guds den allsmäktiges ofödda
och oföränderliga väsen förvandlar sig till människogestalt eller bedrar dem
som ser det i en skapad varelses skepnad, och inte heller har Skriften
förfalskat det.
Vem kan då kallas Gud och Herre som dömer hela jorden och
fäller en rätt dom, annat än hans preexistenta Ord som visar sig i mänsklig
gestalt? Det är ju inte tillåtet att kalla en sådan varelse för alltets upphov.
Om honom sägs det i psalmen: Han sände sitt ord och helade dem och rycker dem
ur deras fördärv
Mose talar tydligt om honom som Herren näst efter Fadern i
orden: Herren lät regna eld och svavel från Herren över Sodom och Gomorra.
Också när han visade sig för Jakob i människogestalt kallas han Gud av den
gudomliga skriften när han säger till Jakob: ditt namn skall inte längre vara
Jakob utan Israel, ty du har kämpat med Gud.
Jakob kallas platsen ”Guds ansikte” ty, sade han, ”jag såg
Gud ansikte mot ansikte, och ändå skonades mitt liv.
Också Moses efterträdare Josua kallar honom för befälhavaren
över Herrens här, de himmelska änglarnas och ärkeänglarnas och de överjordiska
makternas ledare, den som är Faderns makt och visdom och är betrodd med den
andra platsen i väldet och styret av världsalltet, fastän han endast har skådat
honom i mänsklig gestalt………..”
Sid. 25
”Före världens skapelse levde och fanns ett väsen, som
bistod Fadern och alltings Gud vid skapelsen av alla levande varelser. Han
kallas Guds Ord och Vishet.”
Justinus Martyren, (även kallad Justinus Filosofen), född cirka 100 i Flavia Neapolis
(nuvarande Nablus)
i Samarien, Palestina, död cirka 165 i Rom. Han författade flera apologetiska
skrifter, vilka försvarar kristendomen mot bl.a judendomen och
hedendomen.
Justinus Martyren säger följande i ”Dialog med Trypho. Kap.
XXXVI”
” Som du önskar, Trypho, jag ska komma till dessa bevis som
du söker på det rätta stället, men nu låter du mig först berätta profetiorna,
som jag önskar göra för att bevisa att Kristus kallas både Gud och Herren Sebaot,
och Jacob”
Sammanfattning från de tidiga kyrkofäderna blir att Herren
som Abraham såg och talade med i Mambres terebintlund är Abraham, Isak och Jakobs
Gud. Hans namn är Herren Jesus Kristus. Denna sanning har kyrkor och samfund
inte talat så mycket om, då de hellre velat förminska Jesus till det lilla
barnet som föddes i en krubba i Betlehem.
Vi avslutar detta ämne med några rader från Irenaeus skrift
”Bevis för den apostoliska förkunnelsen”), som jag tycker är så vackert:
”Dess namn är Paradiset. Och den lustgården var så skön och
ljuvlig, Guds Ord vandrade ständigt omkring där och talade med människan.
Därmed föregrep han framtiden då det skulle bli så att han vistades och bodde
hos människorna och då lärde dem rättfärdighet”
Jesu Kristi frid
lärjungen
Intressant! Och otroligt fint stycke av Irenaeus om Paradiset.
SvaraRaderasyster M
Tack så mycket syster M
SvaraRadera