Gudomens hemlighet
Människan har i alla tider försökt förklara vem Gud är.
Detta har genom historiens gång vållat strider och till och med krig. I Guds
Ord, Bibeln så står det också att det är en erkänt stor hemlighet. Jag har valt
att citera från Reformationsbibeln som är likställd med King James
bibelöversättning. Där står:
”Och erkänt stor är gudaktighetens hemlighet:
Gud* blev uppenbarad i köttet, rättfärdigad i Anden, sedd av änglarna, predikad
bland hedningarna, trodd i världen, upptagen i härligheten.” (1 Tim 3:16)
Lewi Pethrus född 1884, död 1974, var en svensk
förgrundsgestalt och ledare inom Pingströrelsen. Han skrev år 1933 en bok med
titeln ”Kristi vittnesbörd om Moseböckerna” där han angrep de organiserade
kyrkorna och samfundens lärosystem i ämnet Kristi gudom. Här följer ett kort
utdrag från boken:
”Filosofiska riktningar inom kristenheten har byggt upp
vidlyftiga utförliga lärosystem på detta ord, logos-begreppet, och man har
gjort högtflygande spekulationer över vad det skulle betyda. Man har på detta
sätt kommit fram till teorier som det verkligen inte är lätt för enkla
människor att förstå. Detta är en av orsakerna till varför man inte ska tro på
dem. Allt som rör evangelium är sådant att varje enkel människa kan fatta det.
I annat fall kan det inte fylla sitt ändamål. Evangelium är ingen
högklassreligion eller en religion för filosofer, utan det är till för
människor av olika slag. Dessa vidlyftiga spekulationer dömer sig själv.”
Den som vill läsa hela boken, kan göra det här nedanför.
Det som Lewi Pethrus troligen angriper är dessa
människogjorda trosbekännelser som försöker ersätta Bibelns Ord och texter.
Vid konciliet i Konstantinopel 381 avslutades den arianska
striden och den sk niceno-konstantinopolatanska trosbekännelsen antogs. Treenigheten.
Det fanns en mängd tolkningar om gudomen som blev förbjuden
ett år tidigare, år 380 av Theodosius den store, romersk kejsare 375-395, som
utfärdade det berömda religionsedikt, som gjorde slut på religionsfriheten i
det romerska riket och gjorde treenighetesläran till den enda tillåtna
religionen. Ur detta dokument, som hade titeln ”Cunctos populos” återges
följande:
”I enlighet med den apostoliska undervisningen och
evangeliets lära skall vi tro på Faderns, Sonens och den Helige Andes gudomlighet
i likvärdigt majestät och helig treenighet. De som följer denna lag ger vi rätt
att anta TITELN KATOLSKA KRISTNA.”
Här följer ett antal läror som förbjöds genom att de
betraktades som en heresi (villolära):
Eunomianerna var
uppkallade efter biskop Eunomios, som förnekade Kristi och Andens gudomlighet.
Anomoier och arianer lärde, att Sonen var olik
Fadern.
Eudocianerna var
uppkallade efter biskop Eudoxios, som betonade Sonens olikhet med Fadern.
Semiaranerna
räknades som arianer ”till hälfte”
Pneumatomakerna (andebekämparna)
förnekade Andens gudomlighet.
Sabellianerna var
anhängare till den romerska presbytern Sabellius, som lärde att Treenigheten
endast var olika framträdelseformer av Gud.
Marcellianerna delade
den av Marcellus av Ancyra förkunnade läran, att skillnaden mellan Fadern och
Sonen endast var tillfällig.
Fotinianerna var
anhängare till Fotinos, som lärde att Sonens mänsklighet endast var temporär
och att han vid tidens slut skall uppgå i Fadern.
Apollinaristerna delade
Apollinaris av Laodikeias uppfattning, att Kristus saknade mänsklig själ och
att hans medvetande var enbart gudomlig.
Alla dessa läror och lärare betraktades som heresi och de
förlorade sin biskopsstatus av Konstantin och ersattes av andra som följde
treenighetens gud. (Texten hämtad från ”Kyrkligt Documentarium” Kyrkans historia i dokument, skriven av Martling.)
Nicea konciliet år 325 var startskottet för kejsaren
Konstantin att försöka ena de kristna i en lära. Här följer en kort
sammanfattning från apostlarnas martyrtid till Nicea år 325.
De tre första århundradena förföljdes det sanna
vinträdet i omgångar, vilket oftast betydde martyrskap genom tron på Jesus.
Plötsligt i början på 300 talet, strax innan Nicea konciliet skall
genomföras, ändras strategin mot de kristna, genom att låta dem få utöva sin
tro i hela Romarriket. De blir fredade och får tillbaka sina församlingslokaler
o.s.v.
År 314:
Augustinus uttryckte
följande ståndpunkt, som allmänt hyllades av västerlandet och som hade
fastlagts av konciliet i Arles år 314. Därmed blev det ett avslut för döpandet
i Jesu Kristi namn (Apg.2:38).
”Om någon kommer till
Kyrkan från en heresi, skall han tillfrågas om dopbekännelse. Om det synes
säkert, att han blivit döpt i Faderns och Sonens och den Helige Andes namn,
skall han endast handpåläggas, så att han tar emot den Helige Ande. Om hans
svar vid tillfrågan inte innehåller denna TREENIGHET, då skall han döpas.” (Texten är hämtad från ”Kyrkligt Dokumentarium” Kyrkans historia i dokument, skriven av Martling.)
År 325:
Konstantin och hans teologiska rådgivare, biskopen Hosius av
Cordova (257-357) var initiativtagare till Nicea konciliet 325 . Han
biskopskröntes år 296 och blev Konstantins personlige rådgivare år 313. Konstantin
hade i sin tur förberett detta möte genom att erbjuda biskopar förmåner såsom
skattebefrielser m.m om de anslöt sig till frågan om att den allsmäktiga
gudomliga makten innehöll tre personer,
d.v.s. en Fader, en Son och en Helig Ande. Detta passade honom, eftersom han
dyrkade Solguden som den högsta makten, medans de kristna sammanfattade hela
gudomen i Jesus Kristus (Kol 2:9). Konstantin hade inte övergett tron på sina
hednagudar vid Nicea 325.
Dopfrågan och gudomen är det som avhandlas vid
Niceakoncilet. De som menade att Jesu egna ord i Matt.28:19, står högre i
kurs än Petrus ord i Apg.2:38-39, vann gehör efter påtryckningar av kejsare
Konstantin. Detta resulterade i att dopet formaliserades till tre personer i
gudomen, medans dopet i Jesu Kristi namn avskaffades helt. Dopet i Jesu Kristi
namn passade inte in i den Niceanska formeln. I Nicea formeln skrevs in att
Sonen är av samma väsen som Fadern.
"Majoriteten av konciliet ville uttrycka Kristi gudom i enbart bibliska termer liksom Eusebios. ”Tillsammans med de andra gav han efter för kejsarens påtryckningar och antog uttrycket ”av samma väsen (homoousios) men liksom många andra gjorde han det långt ifrån helhjärtat.” ( Texten är hämtad från ”Eusebios Kyrkohistoria” Svensk översättare och inledning av Olof Andren)
"Majoriteten av konciliet ville uttrycka Kristi gudom i enbart bibliska termer liksom Eusebios. ”Tillsammans med de andra gav han efter för kejsarens påtryckningar och antog uttrycket ”av samma väsen (homoousios) men liksom många andra gjorde han det långt ifrån helhjärtat.” (
Ungefär 50 år efter Nicea koncilet, år 380 avskaffar
kejsaren Theodosius I religionsfriheten och den katolska kyrkans
treenighetslära blir allhärskande. Detta blir början på det fria fall som sedan
följde med kommande koncilier.
Sammanfattning:
Det vi kan lära oss av historiens misslyckanden som
åstadkommit mängder av människogjorda trosbekännelser är att endast tro på Guds
Ord. Vi kan också se att majoriteten av konciliet vid Nicea ville uttrycka Kristi gudom i enbart bibliska termer.
Jag tror att dessa biskopar som försökte försvara sanningen
hänvisade till följande bibelställen. Vad tror ni som läsare? Här följer några
bibelcitat. Fyll gärna på med flera bibelverser i era kommentarer.
”Hör, Israel! Herren, vår Gud, Herren är en” (5 Mos.6:4)
Från Reformationsbibeln.
”Ty i honom bor Gudomens hela fullhet
kroppsligen” (Kol. 2:9)
"Ingen har någonsin sett Gud. Den enfödde Guden, som är
vid Faderns bröst, han har uppenbarat honom"
(Joh. 1:18)
”Ja, Fadern, som har sänt mig, han har själv vittnat om mig.
Hans röst haven I aldrig någonsin hört, ej heller haven I sett hans gestalt,” (Joh. 5:37) (Varför? Ingen kan se
eller höra en Ande.)
”Och ingen har stigit upp till himlen utom han som kom ner
från himlen. Människosonen, som är i himlen”
(Joh. 3:13)
”Hur blir det då om ni får se Människosonen stiga upp dit
han var förrut”
(Joh. 6:62)
”Därför sade jag till er att ni skall dö i era synder. Ty om
ni inte tror, att ”Jag Är”, skall ni dö i era synder” (grek. ego eimi. Se 2
Mos. 3:14f)
(Joh.8:24)
(Vem är den Helige Ande?)
"Och jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan
Hjälpare, för att HAN SKALL FÖRBLIVA HOS ER FÖR ALLTID, sanningens Ande, som
världen inte kan ta emot, eftersom den inte ser honom och inte känner honom.
Men ni känner honom, eftersom han förbliver hos er och SKALL VARA I ER. Jag
skall inte lämna eder faderlösa, JAG SKALL KOMMA TILL ER" (Joh.14:16-18)
”Jag och Fadern är
ett.” (Joh. 10:30)
”Fadern är i mig och
jag i honom” (Joh. 10:38)
Min slutsats blir att
Anden som är Fadern bor i gestalten Jesus Kristus fullt ut. Det är Faderns
kropp i skapelsen som har utgått från Honom själv. Kyrkofadern Justinus
Martyren (år 100-165) säger det samma.
Justinus Martyren,
dialog med Trypho
Kapitel Lx1-Visdomen
är född av Fadern, som eld från eld
”Jag skall ge er en annan vittnesbörd, mina vänner,”sa jag,”
från skiften, att Gud födde i
början, innan alla varelser, en viss förnuftig makt som utgår från sig själv, som är kallad genom den Helige Ande, nu
Herrens härlighet, nu Sonen, åter
Visheten, återigen Ängeln, sedan Gud, och därefter Herren och Ordet, och vid
ett annat tillfälle kallar han sig själv för Hövitsmannen (anförare för Herrens
här, ), när han visade sig i mänsklig form för Josua , Nuns son. För han kan
kallas alla dessa namn, eftersom han hjälper Faderns vilja, och eftersom han
var född av Fadern genom en viljeakt, precis som vi ser händer hos oss, när vi
ger ut några ord, avla vi ordet”
Jesu Kristi frid med er alla.
lärjungen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar