Translate

torsdag 14 maj 2015

Sanningen om dopet


Jesus sade: ”Den som tror och bliver döpt, han skall bliva frälst”
(Mark. 16:16)

”Gån fördenskull ut och gören alla folk till lärjungar, döpande dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn” (Matt. 28:19)

”Petrus svarade dem: ”Gören bättring, och låten alla döpa eder i Jesu Kristi namn till edra synders förlåtelse; då skolen I såsom gåva undfå den helige Ande.” (Apg. 2:38)

Två hemligheter framkommer vid dessa texter. Dels uppenbarar sig Gud till skapelsen såsom Fader, Son och Helig Ande. Detta är egenskaper på vad Gud är. Namnet framkommer av Petrus på pingstdagen. Faderns namn, Sonens namn och den Helige Andes namn är Herren Jesus Kristus. Därför ska vi låta döpa oss när vi kommit till tro på Honom i Jesu Kristi namn. En Gud uppenbarad i en person. Anden som bor i tabernaklet, kroppen Jesus Kristus. Det var därför som profeten Jesaja skrev att Messias namn skall vara ”Underbar i råd, Väldig Gud, Evig fader, Fridsfurste”
(Jes. 9:6)

Ni kan läsa mera om det sanna dopet på följande länk:
http://www.globaltracts.com/images/tracts/SWE-Swedish/SWE-WaterBaptism.pdf

Petrus säger följande om detta Guds frälsarnamn (singularis)
”så mån I veta, I alla och hela Israels folk, att det är genom Jesu Kristi, nasaréens, namn, hans som I haven korsfäst, men som Gud har uppväckt från de döda — att det är genom det namnet som denne man står inför eder frisk och färdig. Han är ’den stenen som av byggningsmännen’ — av eder själva — ’aktades för intet, men som har blivit en hörnsten’. Och i ingen annan finnes frälsning; ej heller finnes under himmelen något annat namn, bland människor givet, genom vilket vi kunna bliva frälsta.” (Apg.4:10-12)

Samfunden och kyrkorna anser att det fattas något om vi bara tillber Gud i Jesu Kristi namn, därför att de ser inte Guds Son fullt ut, att allt är sammanfattat i Honom.

Dopets förändring genom historien:

Den första och mest vrånga förändring av det urkristna dopet kom omkring år 100, med en trefaldig nedsänkning i Faderns, Sonens och den Helige Andes namn. Didache som räknas till de apostoliska fäderna återger ett avsnitt om dopet. Skriften antas ha tillkommit omkring år 100 i Syrien eller Palestina. Texten är hämtad från ”Kyrkligt Dokumentarium” (Kyrkans historia i dokument) skriven av Martling.

”Vad dopet beträffar, så skall ni döpa så: Sedan ni först sagt allt detta, döp i Faderns och Sonens och den Helige Andes namn i levande vatten. Men om du inte har levande vatten, döp i annat vatten, om du inte kan döpa i kallt vatten, så döp i varmt. Om ni inte har någotdera, så gjut vatten tre gånger över huvudet i Faderns, Sonens och den Helige Andes namn.”

Bortåt år 200 blev förändringen större. Barndopet omtalas först av Irenaeus, omkring 180. Det angrips av Tertullian omkring 200, men försvarades av Cyprianus. Origenes menade ändå att det var apostoliskt.

Barndopets fader är vid närmare studium, utan tvekan biskop Cyprianus. År 253 samlade han i Kartago (Nordafrika) ett 60-tal biskopar till ett kyrkomöte, där dopet av späda barn proklamerades. Kanske någon invänder ”Men biskop Tertullianus var ju motståndare till barndopet, och han dog 220. Alltså måste det ha förekommit redan då”. Det enda man härvid kan åberopa är en diskussion, som biskopen hade med en kvinna, tillhörande en villfarande sekt från Frygien i Mindre Asien. Och det var ej fråga om dop av späda barn utan av en flicka på 8 år.

Vi återgår till kyrkofadern Cyprianus och lyssnar till vad han säger i biskopsmötet i Kartago:

”Vi hava därför i mötet fattat det beslutet, att man icke får tillbakavisa någon ifrån den gudomliga nåden. Eftersom detta gäller i allmänhet, så måste det också, tror vi, iakttagas särskilt i fråga om barnen, vilka desto mera förtjäna vår hjälp och den gudomliga barmhärtigheten, eftersom de strax efter födelsen börjar gråta och därigenom anropar oss om hjälp.”
På sådana grunder byggdes barndopsteorin upp.

Det säger sig självt att magiken ökte, när allt det som hörde till vuxendopet överfördes till barndopet. Det blev en väldig förskjutning i dopläran från det personliga och psykologiska till det omedvetna, från det verkliga till inbillning, utan stöd i erfarenhet och upplevelse. Men först och sist, måste urkristendomens medvetna nya födelse förvanskas, med dess starka ingrepp utav allvarliga ånger och levande tro, den sjönk ned till något omedvetet och något opersonligt.

Augustinus uttryckte följande ståndpunkt, som allmänt hyllades av västerlandet och som hade fastlagts av konciliet i Arles år 314. Därmed blev det ett avslut för döpandet i Jesu Kristi namn (Apg.2:38).

”Om någon kommer till Kyrkan från en heresi, skall han tillfrågas om dopbekännelsen. Om det synes säkert, att han blivit döpt i Faderns och Sonens och den Helige Andes namn, skall han endast handpåläggas, så att han tar emot den Helige Ande. Om hans svar vid tillfrågan inte innehåller denna TREENIGHET, då skall han döpas.” Texten är hämtad från ”Kyrkligt Dokumentarium” (Kyrkans historia i dokument) skriven av Martling.

I en gammal brasiliansk bibel återfinner vi följande kommentar:
" Enligt den Heliga Skriften döpte de första församlingarna bara i Herren Jesu namn. Men vi, den Romersk-Katolska kyrkan, förändrade detta vid kyrkomötet i Nicaea år 325 e.Kr. Sedan dess har vi följt dopformuleringen " i Faderns, Sonens och den Helige Andes namn."

Vi kan därför konstatera att alla kyrkor och samfund som döper i Guds egenskaper, i Faderns, Sonens och den Helige Andes namn är sprungen ur den katolska kyrkans mystik. Theodosius den store, romersk kejsare 375-395, utfärdade år 380 det berömda religionsedikt, som gjorde slut på religionsfriheten i det romerska riket och gjorde kristendomen till den enda tillåtna religionen. Ur detta dokument, som hade titeln ”Cunctos populos” återges följande:

”I enlighet med den apostoliska undervisningen och evangeliets lära skall vi tro på Faderns, Sonens och den Helige Andes gudomlighet i likvärdigt majestät och helig treenighet. De som följer denna lag ger vi rätt att anta TITELN KATOLSKA KRISTNA.”

Sammanfattning om dopet:

Då lärjungarna efter Jesu död började predika tro på Jesus som Herre, döpte de dem som trodde och tog därmed upp dem i församlingen. Det urkristna dopet förutsatte alltid tro som dopvillkor, därför kunde de inte döpa småbarn. Vidare blev det urkristna dopet inte förrättat genom bestänkning, utan genom nedsänkning. Inte tre gånger, som en del gör, utan bara en enda gång, som har sin naturliga förklaring i det att DOPET SKEDDE I ENBART JESU KRISTI NAMN.

”Ty i honom bor gudomens hela fullhet lekamligen” (Kol. 2:9)

Nästa inlägg kommer handla om ”Kristi Gudom” eftersom dopet och gudomen hänger ihop.

Herren Jesu Kristi frid
lärjungen

17 kommentarer:

  1. "en Herre, en tro, ett dop ..." (Ef. 4:5)
    syster M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alldeles rätt syster M, för det finns bara en Gud och han talar till oss genom sitt Ord och där finns bara en sanningen om dopet.

      ” Men I ären mina vittnen, säger HERREN,
      I ären min tjänare, den som jag har utvalt,
      på det att I mån veta och tro mig
      och förstå, att det är jag;
      före mig är ingen Gud danad,
      och efter mig skall ingen komma.
      Jag, jag är HERREN,
      och förutom mig finnes ingen frälsare.” (Jesaja 43:10-11)

      ”Hör, Israel! Herren, vår Gud, Herren är en” (5 Mos.6:4)

      Jesu frid
      lärjungen

      Radera
  2. Tack för ett bra, klargörande inlägg om dopet!
    Linda

    SvaraRadera
  3. Tack Linda!

    Ja det finns ju mera att säga om dopet i Jesu Kristi namn och orsaken till att det försvann, då treenighetsanhängarna inte fick in de tre personerna i gudomen genom denna urkristna dopbekännelse.

    Frid
    lärjungen

    SvaraRadera
  4. Mycket klar , och sann publicering om dopet!

    Tack , lärjungen , var välsignad

    SvaraRadera
  5. Är du själv döpt i Jesu Kristi namn då? Och i så fall, kan du berätta om när, hur och var det skedde? Din profil nämner ju ingenting om det, utan bara om ditt spädbarnsdop.
    Marcus

    SvaraRadera
  6. Är du själv döpt i Jesu Kristi namn då? Och i så fall, kan du berätta om när, hur och var det skedde? Din profil nämner ju ingenting om det, utan bara om ditt spädbarnsdop.
    Marcus

    SvaraRadera
  7. Hej Marcus!

    Jo jag är döpt i Herren Jesu Kristi namn enl. Apg.2:38. Detta skedde sommaren 1983 i Edane, Värmland. Efter Ordets omvändelse som visade på att Herren är en, så förstod jag hur lärjungarna uppfyllde Jesu missionsbefallning i Matt.28:19 och därför lät döpa sig i namnet som är över alla andra namn.

    Min längtan att vara lydig Gud och överlämna hela mitt liv i Guds händer skedde vid dopet i Jesu Kristi namn, därför att Guds kraft behövs för att kunna vandra på sanningens väg som leder till frälsning. Vi behöver syndernas förlåtelse och det får vi om vi tror och lyder Guds Ord.

    När jag och pastorn gick ut i vattnet, så sjöng församlingen sången "Jag är döpt i Jesu namn" så vackert och därefter höll han mig med en hand bakom ryggen och sade "jag döper dig "mitt namn" i Jesu Kristi namn till syndernas förlåtelse" och då föll hela min kropp under vatten.

    Ett bad, hela kroppen nedsänkt i vatten till syndernas förlåtelse där jag åkallar min Guds namn, som jag tror är Herren Jesus Kristus och ingen annan, därför att i Honom, Jesus bor hela gudomens fullhet lekamligen (Kol.2:9)

    Guds välsignelse i Jesu Kristi namn önskar jag dig Marcus.
    /lärjungen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, tack för det klargörandet!

      Jag önskar också bli döpt i min Herres och Guds namn, vilket ju är Jesus Kristus. Men det finns ingen här som kan döpa mig.

      Berätta gärna mer om dig själv, hur ser ditt liv med Gud ut idag tex...
      Marcus

      Radera
    2. Gud välsigne dig Marcus.

      Herren kommer leda dig, om du håller fast vid din tro på Jesus Kristus. Han leder dig till dopet och till dem som kommer hjälpa dig med det. Tro bara tro.

      Jag har överlämnat mitt liv till Jesus och det är Han som leder mig i vardagen. Har vi mat och husrum så må det vara nog. Jag har det som behövs. Fru och tre barn som alla är döpta i Jesu Kristi namn. Inte med tvång, utan de valde det själva.

      Med Kristi frid i våra hjärtan så lägger vi alla våra bördor inför Honom och det brukar alltid ordna sig på bästa sätt. Vi får inte mera prövningar än vad vi klarar av. Det är Guds kärlek och omvårdnad om oss.

      När vi är olydiga mot Gud så agar Han oss, så att vi rättar oss in i ledet, in på den smala vägen. Varför? Han ser till sina barn som uppvisar rätt "legitimation" vi har ju tagit Hans namn genom dopets bekännelse.

      Det betyder att när vår tro sviktar, så överlåter vi allt till Gud och får Guds tro. Av tro till tro. Vi åkallar Herrens namn i nöden och detta kan vi göra då vi ropar till Gud att "Vi är döpt i ditt namn" Resten överlåter vi till dig. Gud har med ed gett oss löftet, som Han inte kan ta tillbaka, nämligen:

      "Gören bättring, och låten alla döpa eder i Jesu Kristi namn till edra synders förlåtelse; då skolen I såsom gåva undfå den helige Ande. Ty eder gäller löftet och edra barn, jämväl alla dem som äro i fjärran, så många som Herren, vår Gud, kallar." (Apg.2:38-39)

      Den Helige Ande såsom gåva är Jesus Kristus i oss och detta är Guds löfte till oss. Jesus blir då vår invärtes lärare och uppenbarar sanningen i Guds Ord.

      All välsignelse önskar jag dig Marcus i Jesu Kristi namn.
      /lärjungen

      Radera
    3. Aa okej. Men om jag nu önskar bli döpt i Jesu Kristi namn, vilket jag väntat på i flera år, är det något du kan hjälpa till med eller ska jag söka vidare någon annanstans? Någon falsk kyrka tänker jag inte gå till.

      Och det där med att lyda Gud, jag tycker mig kunna skönja genom något som finns på denna blogg att även du har utrymme till förbättring inom detta område. Dock kan jag inte säga vad det skulle vara, jag själv är ju inte ens döpt (Matt. 7:3-5). Tråkigt, med tanke på att vi bör "förmana varandra alla dagar, så länge det heter i dag" (Hebr. 3:13).
      Marcus

      Radera
    4. Hej Marcus!

      Jag har pratat med en broder ang. dig och självklart är vi behjälpliga att döpa dig i Jesu Kristi namn.

      Jag är också på vandring i detta jordeliv och bär på denna köttets boning. Dock sviktar jag inte i tron på Jesus, hur mycket än mitt kött försöker slita sönder mig. Köttet och Anden ligger ju i strid med varandra men har vi Kristi Ande i oss så kan vi inte synda. Med trons gärningar så renar Han oss till helighet i våra hjärtan. Vi ska som Paulus säger "växa upp till Kristi fullhet" vilket är Ordets fullhet som i sin tur rättfärdigör, helgar, samt döper oss i Helig Ande och eld. Guds Ord är en eld och renar oss från all synd. Inte som katolikerna, vilket är en ren gärningslära, utan när Jesus tar sin boning i våra liv så leder Han oss på den rätta vägen. När vi aviker något från vägen så hämtar Han oss tillbaka. Vi kan inte göra någonting av oss själva. Frälsningen är en ren Guds nåd.

      Självklart så gör vi våra fel ibland men då går vi inför Herren och bekänner detta och att Han förlåter oss.

      Herren Jesu välsignelse önskar jag dig
      /lärjungen

      Radera
    5. Berätta om din församling.
      Marcus

      Radera
  8. Hej Marcus!

    Församlingen är en grupp människor som har samma tro på Herren Jesus. De behöver nödvändigtvis inte träffas ofta, men det kan vara bra då vardagens olika problem behöver lösas genom bön, sång och predikan. Tron blir på det viset mera levandegjord i vardagen där bröder och systrar i Kristus stöttar varandra. Dock har det fulla Ordet kommit ner till vår tidsålder med upprättande av alla gåvorna och full insikt genom dopet, vem vår Gud är. Dopet i Herren Jesu Kristi namn vittnar om det medans kyrkorna i det fördunkla fortsätter sin väg mot Rom genom att följa dopet i någon Faders, Sons och Helig Andes namn. De vet inte vilken Gud de tillber. Är det en Gud som är i tre personer eller är allt sammanfattat i Jesus?

    All den kraft som församlingen har behövt i alla tidsåldrar sammanfattas idag i Guds Ord. Hela Guds Ord är uppenbarat för oss. Vi väntar bara på bortryckelsen. Församlingens roll och betydelse är därför inte på samma vis idag som den var igår. Bibeln säger att vi skulle växa upp till Kristi fullhet vilket är Ordets fullhet. Den möjligheten ges dem som döps i Jesu Kristi namn och erkänner att hela Gudomens fullhet är i Jesus. De som menar att "vi får inte glömma bort Fadern och den Helige Ande" har därför inte förstått Guds uppenbarelse i Kristus Jesus.

    Jag har dock förmånen att få vara tillsammans med flera bröder och systrar i Kristus rättså ofta, eller rättare sagt dagligen. Det tackar jag Jesus för. När svårigheter uppkommer så ber vi för varandra och allt sker i Guds vilja till det bästa för oss. Utanför Kristus råder idag ett kaos. Kyrkor och samfund har idag ingen kraft och detta beror på att de säger nej till Apg. 2:38-39. De säger nej till det som Jesus sa "mig är given all makt i himmelen och på jorden"

    Även via telefon och mejl kan kristna kommunicera, så javisst finns det en grupp människor som kallas församling idag, men idag väntar vi på ögonblicket då våra kroppar förlossas och bortrycks Herren till mötes upp i luften. Jesus som är Guds Ord är idag fullt uppenbarad.

    Frid i Herren Jesu namn
    /lärjungen

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Kan du förklara för mig vad du menar med "församlingens roll och betydelse är därför inte på samma vis idag som den var igår"?

    Församlingens roll/uppgift(er):
    Om Guds Ord, som förbliver, t.ex. säger att den levande Gudens församling är sanningens stödjepelare och grundfäste (1 Tim. 3:15), varför skulle det inte vara på detta vis både i går, i dag och i morgon, så länge som församlingen finns kvar på jorden? Om nu citat "hela Guds Ord är uppenbarat" för er och det är meningen att ni ska växa upp till Kristi fullhet, hur ska det gå till om er församling inte skulle vara sanningens stödjepelare och grundfäste, såsom forna tiders Kristi församlingar?

    Församlingens betydelse:
    Att du säger att ni "väntar bara på bortryckelsen" i kombination med "församlingens [...] betydelse är därför inte på samma vis idag som den var igår" kan jag inte uppfatta som annat än att du menar att betydelsen minskat (rätta mig om jag har fel)? I så fall är ju inte heller Herren Jesus betydelse på samma vis idag som den var igår, med tanke på att församlingen är Kristi kropp! Rom 12:5, 1 Kor. 12:27, Ef. 1:22-23, Ef. 5:29-30, Kol. 1:24.

    Marcus

    SvaraRadera