Translate

söndag 31 maj 2015

Vem skall tillbes som Gud?


Här följer min trosbekännelse som utgår från Reformationsbibeln och som är mycket enklare än alla människogjorda trosbekännelser som utgått från alla kyrkomöten.

Huvudrubrik för denna trosbekännelse är:
”Hör, Israel! Herren, vår Gud, Herren är en” (5 Mos.6:4) 

Jag tror att:
 ”Gud är Ande, och de som tillber honom måste tillbe i ande och sanning.” (Joh.4:24)

Jag tror att Gud har ett Ord: ”I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. Det samma var i begynnelsen hos Gud.” (Joh. 1:1-2)

”Och han var klädd i en mantel som var doppad i blod; och det namn han har fått är ”Guds Ord” (Upp. 19:13)

Jag tror därför att Anden och Ordet är Ett, liksom Fadern och Sonen är Ett.

Jesus sa: ”Fadern är i mig och jag är i Fadern” (Joh. 10:38)

”Tron mig, jag är i Fadern och Fadern i mig” (Joh. 14:11)

”jag beder, att de alla må vara ett och att, såsom du Fader, är i mig och jag är i dig, också de må vara i oss, för att världen skall tro, att du har sänt mig” (Joh.17:21)

Jesus säger följande när han står på jorden och talar med Nikodemus:
”Och ingen har stigit upp till himlen utom han som kom ner från himlen. Människosonen, som är i himlen” (Joh. 3:13)

”Ingen har någonsin sett Gud. Den enfödde Sonen*, som är vid Faderns bröst, han har uppenbarat honom.” *UN: den enfödde Guden. (Joh. 1:18)

”Och Fadern som har sänt mig har själv vittnat om mig. Ni har varken hört hans röst någon gång eller sett hans gestalt.” (Joh. 5:37)

”Därför sade jag till er att ni skall dö i era synder. Ty om ni inte tror, att ”Jag Är”, skall ni dö i era synder” (grek. ego eimi. Se 2 Mos. 3:14f) (Joh.8:24)

Jesus Kristus är ”Jag Är” det vill säga, Abraham, Isak och Jakobs Gud, HERREN.

Sammanfattning: Jesus Kristus är Guds Son, Guds Ord, Faderns Ord och eftersom Fadern och Sonen är ett, så har han uppenbarat vem Gud är. Herren Jesus Kristus är Gud och därför tror jag att det är Han som det första budordet hänvisar till: ” DU SKALL INGA ANDRA GUDAR HAVA JÄMTE MIG”

Då kan vi förstå när Gud antog tjänareskepnad, när han kom i människogestalt och uppenbarade Faderns namn som Herren Jesus Kristus.

”Jag har kommit i min Faders namn, och ni tar inte emot mig.”

(Joh. 5:43) ”Hosianna, Davids Son. Välsignad är han som kommer i Herrens namn. Hosianna i höjden!” (Matt. 21:9)

”Varen så till sinnes som Kristus Jesus var, han som var till i Guds-skepnad, men icke räknade jämlikheten med Gud såsom ett byte, utan utblottade sig själv, i det han antog tjänare-skepnad, när han kom i människogestalt. Så befanns han i utvärtes måtto vara såsom en människa och ödmjukade sig och blev lydig intill döden, ja, intill döden på korset. Därför har ock Gud upphöjt honom över allting och givit honom det namn som är över alla namn för att i Jesu namn alla knän skola böja sig, deras som äro i himmelen, och deras som äro på jorden, och deras som äro under jorden, och för att alla tungor skola bekänna, Gud, Fadern, till ära, att Jesus Kristus är Herre.” (Fil. 2:5-11)

Slutligen lyder denna trosbekännelse under Efesiebrevets 4:5-6:

”En Herre, en tro, ett dop, en Gud och allas Fader, som är över alla och genom alla och i er alla.”

En Herre vars namn är Jesus Kristus.
” Ty om du med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst.” (Rom. 10:9)

En tro på Jesus Kristus.
”Jesus sade till honom: Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.” (Joh. 14:6)

Ett dop i Jesu Kristi namn. Dopet i vår Guds namn som är både Fader, Son och Helig Ande är:
”Då sade Petrus till dem: Omvänd er och låt var och en av er döpa sig i Jesu Kristi namn till syndernas förlåtelse och ni skall få den Helige Ande som gåva.” (Apg. 2:38)

En Gud och allas Fader som sammanfattas i Jesus Kristus.
”Ty i honom (Jesus) bor Gudomens hela fullhet kroppsligen” (Kol. 2:9)

Vilken Gudom?
Svar: ”Gud är Ande, och de som tillber honom måste tillbe i ande och sanning.” (Joh.4:24)
Jesus sa: ”Fadern är i mig och jag är i Fadern” (Joh. 10:38)

En Gud uppenbarad i Herren Jesus Kristus. Faderns kropp i skapelsen som är förstfödd innan himmel och jord skapdes.
”Han är den osynlige Gudens avbild, förstfödd före allt skapat.” (Kol.1:15)

Det finns ingen annan Gud än Jesus Kristus, tänk på detta.

”Men I ären mina vittnen, säger HERREN, I ären min tjänare, den som jag har utvalt, på det att I mån veta och tro mig och förstå, att det är jag; före mig är ingen Gud danad, och efter mig skall ingen komma. Jag, jag är HERREN, och förutom mig finnes ingen frälsare.” (Jesaja 43:10-11)

”Hör, Israel! Herren, vår Gud, Herren är en” (5 Mos.6:4)

 Jesu Kristi frid lärjungen

5 kommentarer:

  1. Fin och tydlig trosbekännelse, informativa inlägg på en mycket arbetad sida! :) //C

    SvaraRadera
  2. Amen , amen , säger vi till dessa sanna GUDS-ORD !!!!

    Det här är just så , som Ordet , (JESUS KRISTUS ) säger.
    Tack , lärjungen , och GUDS Välsignelse .

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket och Guds välsignelse till dig också.
    /lärjungen

    SvaraRadera
  4. Bra jesusinbjudan.blogspot.com

    SvaraRadera