Translate

tisdag 10 maj 2016

Faderns namn - den Helige Andes namn = Jesus Kristus

Den Helige Andes namn är Herren Jesus Kristus. Varför? Jesu Ande är den Helige Ande. Gud till Ande, Kropp och Själ. Guds uppenbarade trefaldighet enl. Psaltaren, Psalm 99, där Herren Jesus är konungen då folken darra.

”Herre, låt oss se Fadern, så hava vi nog.” Jesus svarade honom: ”Så lång tid har jag varit hos eder, och du har icke lärt känna mig, Filippus? Den som har sett mig, han har sett Fadern. Huru kan du då säga: ’Låt oss se Fadern’? Tror du icke att jag är i Fadern, och att Fadern är i mig? De ord jag talar till eder talar jag icke av mig själv. Och gärningarna, dem gör Fadern, som bor i mig; de äro hans verk. Tron mig; jag är i Fadern, och Fadern i mig. (Joh.14:8-11)

"Jag skall inte lämna eder faderlösa, JAG SKALL KOMMA TILL ER" (Joh.14:18)

"Ni är redan nu rena på grund av det ord som jag har talat till er" (Joh.15:3)

"Detta har jag talat till er i bildspråk. Men den tid kommer, då JAG (OBS JAG) inte längre skall tala till er i bildspråk, utan ÖPPET FÖRKUNNA FÖR ER OM FADERN" (Joh.16:25)

”Ty var två eller tre är församlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem.” (Matt. 18:20)

De tidiga fäderna såsom Irenaeus, Justinus Martyren m.fl. såg gudomen där Faderns två händer som verkar på jorden är Sonen och den Helige Ande. Sonen är den ena handen medans den Helige Ande är den andra handen. Då förstår vi detta bibelcitat:

”Ja, Fadern, som har sänt mig, han har själv vittnat om mig. Hans röst haven I aldrig någonsin hört, ej heller haven I sett hans gestalt,” (Joh. 5:37)

Vem var det som vandrade i Edens lustgård tillsammans med Adam och Eva? Svar enl. Irenaeus och de tidiga kyrkofäderna JESUS KRISTUS.

Vem följde Israelerna och talade till profeterna i gamla testamentet? Svar enl. Ireaneus och de tidiga kyrkofäderna JESUS KRISTUS. Detta kan vi även förstå då vi läser 1 Kor. 10:1-4.

”Ty jag vill säga eder detta, mina bröder: Våra fäder voro alla under molnskyn och gingo alla genom havet; alla blevo de i molnskyn och i havet döpta till Moses; alla åto de samma andliga mat, och alla drucko de samma andliga dryck — de drucko nämligen ur en andlig klippa, som åtföljde dem, och den klippan var Kristus.”

Vilket namn har Gud? JESUS KRISTUS

Ska vi förklara gudomen till ett litet barn på det enklaste sättet då är följande bibelcitat bra. Jesus sa:

”Fadern är i mig, och att jag är i Fadern” (Joh. 10:38) ANDEN (oskapad) i KROPPEN (förstfödd) Vem är det? Svar: Herren Jesus Kristus.

Det är Sonen som är personen, inte Anden för Anden (Fadern) kan bo i Sonen, därför sa Jesus ”den som har sett mig, han har sett Fadern”

Frid i Herren Jesu namn lärjungen

17 kommentarer:

  1. http://vardagsreligion.blogspot.se/2010/06/min-gudsbild.html

    Min gudsbild

    bibeln beskriver den gamle i dan 7.9 som fadern Gud själv.. Gud den allsmäktige..
    Israels gud.. upp4.. han som var som är och som ska komma den osynlige som var på Sinai och kallas HERREN..


    därefter beskriver bibeln en människoson. dan 7.13 som MESSIAS ...som fanns i skapelsens början som är avbilden av den osynlige guden dvs dan 7.9 och förstfödd före allt skapat ...hebr1...

    MESSIAS är dan 7.9 härlighets återsken och dan 7.9 väsens avbild... upp 1.13..

    det är Messias som kommer till jorden i kroppslig gestalt och denne helige ande ..monogenos theos.. enfödde gud... får namnet jesus ...alltså ...1 joh 4.2 ....Jesus är MESSIAS kommen i köttet... Jesus är alltså inte Fadern Gud själv dan 7.9

    alltså... det finns en GUD dan 7.9 och en MESSIAS dan 7.13 i skapelsens början 2 gestalter Far och Son


    Gud är han såsom född av Faderns väsen före all tid, och människa är han såsom född av moderns väsen i tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De tidiga kyrkofäderna som kom efter apostlatiden såsom Irenaeus, Justinus Martyren m.fl har i sina skrifter förklarat följande att judarna gick vilse i deras tro, då de menade att det var Fadern som talade med ex. Abraham vid Mambres terebintlund. De första kristna visste att det var Guds Son som uppenbarade sig för profeterna i gamla testamentet. Ingen kan komma till Fadern utom genom Jesus. Jesus Kristus är uppenbarelsen vem Gud är. Det finns ingen annan Gud för Fadern bor med sin Ande i gestalten, tabernaklet, det förstfödda och det är Faderns kropp i skapelsen.

      Tänk så här. Gud är Ande och innan Gud skapade någonting så var Han en oänderlig osynlig Andekälla. Ingen fanns som behövde se och höra Honom. Efter skapelseprocessen kunde det skapade endast nå Gud genom Hans uppenbarade form som är Kristus, Guds Son. Ingen kan komma till Fadern utom genom mig, sa Jesus.

      Hela bibeln vittnar om Jesus som är Guds uttryckta Ord, Fadern Ord, den osynliges gestalt. Endast en person finns i Gudomen och det är Jesus. Fadern är ingen person. Han är en Ande och bor i tabernaklet, kroppen Jesus Kristus fullt ut.

      Herren Jesu frid
      lärjungen

      Radera
  2. http://vardagsreligion.blogspot.se/2010/03/sa-att-i-endraktigt-och-med-en-mun.html

    torsdag 18 mars 2010
    Prisen vår Herres, Jesu Kristi Gud och Fader
    .....


    rom 15
    5 Och ståndaktighetens och tröstens Gud give eder att vara ens till sinnes med varandra i Kristi Jesu efterföljelse,
    6. så att I endräktigt och med en mun prisen vår Herres, Jesu Kristi, Gud och Fader.

    1 tess 1
    9. Ty själva förkunna de om oss, med vilken framgång vi begynte vårt arbete hos eder, och huru I från avgudarna omvänden eder till Gud, till att tjäna den levande och sanne Guden,
    10. och till att vänta hans Son från himmelen, honom som han har uppväckt från de döda, Jesus, som frälsar oss undan den kommande vredesdomen


    Jesu Far kallar jag omväxlande Fadern eller Israels Gud eller Abrahams Isaks och Jakobs Gud eller Fadern Gud den Allsmäktige eller den ende sanne och levande Guden eller HERREN Sebaot och då vänder jag mig i bönen till den gamle av dagar i daniel 7:9

    och när jag tänker på Guds Son Messias den levande Gudens Son av evighet då vänder jag mig i bön till människosonen som kommer fram till den gamle av dagar i daniel 7:13 och när jag tänker på Messias ser jag framför mig människosonen som var i himlen dan 7:13 ....denne inkarneras i Maria ....och då blir detta en otroligt viktig sanning 1 joh 4:2.

    SvaraRadera
  3. jag själv är också en bondson som blev frälst vid 30 år är nu 50 detta du nu får läsa kopiera om du vill har tagit mig 10 år att sammanställa arbetar bara med teologi på min fritid är busschaufför ordinarie tid

    nu har jag gått in för fördjupning
    ex books of jubilee
    book of yasher

    http://www.yahwehsword.org/book_of_jubilees/


    http://www.yahwehsword.org/yahsher/index.htm

    av nåd kom dessa böcker till mig det går på datorn få knagglig svensk översättning

    http://jesusinbjudan.blogspot.se/2011/05/ingen-har-nagonsin-sett-gud-om-vi-alska.html

    din blogg är verkligen välskriven tack fader i jesu namn vi litar på att din nåd hjälper oss båda att förhärliga ditt namn amen

    SvaraRadera
  4. citat ...renodlat... fokusering Ordet...lagom munsbitar att äta av ..

    Däremot tycker jag om att läsa Guds Ord ..så när jag vill känna Andens närvaro läser jag Ordet ...Jesus Kristus är Guds levande Ord och därför kan vi inte skilja Ordet ifrån Kristus och inte heller skilja Kristus ifrån Ordet ...Ordet blev kött .. Helig Ande kommen i köttet fick namnet Jesus Kristus

    läs mer

    http://vardagsreligion.blogspot.com/



    Här är mina favoriter
    1
    http://vardagsreligion.blogspot.com/2010/01/gud-i-kristus-messias-manniskosonen-som.html
    2
    http://vardagsreligion.blogspot.com/2009/09/1workshops-studiegrupp-jesus.html
    3
    http://vardagsreligion.blogspot.com/2010/01/henoks-syn-fadern-och-sonen.html
    4
    http://vardagsreligion.blogspot.com/2010/06/min-gudsbild.html


    det var allt min blogg är omfattande nu har du fått kärnan av vad jag skrivit citerar från 1917 runeberg.org jag skriver under namnet teofilus för jag älskar friden mitt telnr ges bara till de jag lär känna ordentligt jag själv tycker luthers lära är kanon i sin enkelhet men min fru med i trosförsamlingen arken med paret bergling hon gick ur svenska kyrkan och blev medlem i arken men ett sådant drastiskt steg har inte jag vågat ta

    SvaraRadera
  5. Tack för ditt svar. Jag tycker att du beskriver Gudomen från Dan.7:9 och 7:13 alldeles rätt och att Jesus är förstfödd före skapelsen, d.v.s utgått från Faderns sköte. Vad betyder det?

    Jesus Kristus är Guds Son och då måste det finnas en Fader. Fadern är osynlig och Ande och för att Han ska kunna uppenbara sig i skapelsen och dela gemenskap med oss så har Sonen utgått från Honom. Med andra ord: Fadern som är oskapad och har fött dig en uppenbarelseform i Kristus Jesus. Det är Guds gestalt. Fadern har ingen kroppslig gestalt för Han är Ande och allestädes närvarande.

    Skillnaden ligger alltså i att Fadern kan vara överrallt samtidigt , medans Sonen är Gud på "den bestämda platsen i rummet"

    Den Helige Ande är Fadern, Anden med det mått av uppenbarelse som vi människor kan förstå och taga emot. D.v.s den Helige Ande är Jesus Kristus i osynlig närvaro. Fadern är ofattbar och därför begränsas Hans Ande genom att leda oss fram till hela sanningen. Jesus Kristus "ÄR" Vägen, Sanningen och Livet.

    Därför finns det bara en Gud som skall tillbedjas och inte tre tillbedleseobjekt som kyrkorna tillber.

    Israels Gud är också vår Gud, med den skillnaden att judarna kände inte igen Honom när Han kom. Han är Herren. Därför ska vi låta döpa oss enligt Apostlagärningarna 2:38 i Herren Jesu Kristi namn, för detta är uppenbarelsen som Petrus fick (nycklarna). Dopet i titlarna enl. Matt.28:19 säger bara vad Gud är, men inte vad Gud har för namn. Djävulen vill också bli tillbedd som fader.

    De tidiga kyrkofäderna såsom Irenaeus, Justinus Martyren m.fl visste att Fadern är den oskapade Guden medans Jesus är den födde Guden före skapelsen från evighet. Fadern har fött sig en kropp och gått in i skapelsen med den. Det är Hans kropp. Därför säger Jesus att Fadern och Sonen är ett. Det går alltså inte att dela Gud i tre bitar för då blir det tre personer som tillbes. Guds enhet är i Kristus Jesus för i Honom bor (Anden) gudomens hela fullhet lekamligen (Kol.2:9)

    ”Fadern är i mig, och att jag är i Fadern” (Joh. 10:38)

    Herren frid i Jesu Kristi namn
    lärjungen

    SvaraRadera
  6. Nu blir det spännande tack för du tog emot mitt inlägg mvh teofilus

    SvaraRadera
  7. Googla teofilus-teo.blogspot.com läs artikeln stillhet inför ordet mvh teofilus

    SvaraRadera
  8. Hej!

    Jag försökte skriva ett inlägg på din blogg men det funkade inte. Det verkar som att man måste vara gruppmedlem. Här kommer det jag skrev till dig.

    Gamla Testamentets Jehova "Jag Är" = Nya Testamentets Jesus kristus.

    Den Gud som uppenbarade sig för Abraham, Isak och Jakob var Jesus Kristus Guds Son. Denna uppfattning delas även av de tidiga kyrkofäderna såsom Irenaeus, Justinus Martyren m.fl.

    Kan vi lita på kyrkofadern Irenaeus (130-202)? Irenaeus hade lyssnat på Polykarpos som i sin tur hade lyssnat på Johannes som skrev evangeliumet, Joh 1+2+3, samt Uppenbarelseboken.

    Irenaeus referarar i sina skrifter de ställen som du tar upp. Han menar att judarna far vilse då de tror att det var Fadern som uppenbarade sig för Abraham vid Mambres terebintlund. Abraham såg Herren som en synlig person. Gamla testamentets Jehova Gud "Jag Är" är Jesus Guds Son.

    Jag vill ge dig en funderare över följande bibelställen som du refererat till Mark. 12:26 och 2 Mos. 3:6.

    ”Och han sade ytterligare: ”Jag är din faders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud.” Då skylde Mose sitt ansikte, ty han fruktade för att se på Gud.”
    (2 Mos. 3:6)

    ”När Moses såg detta, förundrade han sig över synen; och då han gick fram för att se vad det var, hördes Herrens röst: ’Jag är dina fäders Gud, Abrahams, Isaks och Jakobs Gud.’ Då greps Moses av bävan och dristade sig icke att se dit.”
    (Apg. 7:31-32)

    Jesus säger följande till några sadduceer: (Obs! Jesus citerar inte ordagrant från 2 Mos. 3:6, varför?)
    ”… haven I icke läst vad eder är sagt av Gud: ’Jag är Abrahams Gud och Isaks Gud och Jakobs Gud’…”
    (Matt. 22:31-32)

    Svar: ”Jesus sade till dem: Sannerligen, sannerligen säger jag er: ”Jag Är”, redan innan Abraham blev till” (grek. ego eimi. Se 2 Mos. 3:14f)
    (Joh. 8:58 Reformationsbibeln)

    Herren Jesus Kristus är Han.

    ”Hosianna Davids son! Välsignad vare han som kommer, i Herrens namn. Hosianna i höjden!”
    (Matt. 21:9)

    Jesus sade: ” Jag har kommit i min Faders namn, och I tagen icke emot mig”
    (Joh. 5:43)

    Frid
    lärjungen

    SvaraRadera
  9. Här du all inkomst från jordbruket mvh teofilus för om du har det då har du mjölkproduktion eller sälja spannmål o hö det borde vara svårt idag på liten gård

    SvaraRadera
  10. Hej!

    Jag har lagt allt i Guds händer och det fattas mig inget. Jag har mat och husrum så....

    Det är inte de stora inkomsterna som gör det. Det är de små utgifterna.

    Herren frid i Jesu namn.
    lärjungen

    SvaraRadera
  11. Hur kom det sig att du fördjupat dig i kristna tron att hitta avhandlingen från Lund var super jag blev imponerad av din objektivitet Mvh teofilus

    SvaraRadera
  12. Avhandlingen från Lund som berör Justinus Martyren är inte präglad av någon samfundslära. Den ska vara objektiv. Den var i sig ingen fördjupning i min kristna tro utan mera som ett redskap att använda för att sprida sanningen.

    Hur långt från sanningen har människan kommit efter ca 2000 år? Läser vi från gamla testamentet så ser vi att Israels folk kunde falla ganska snabbt efter en generation.

    Min inspiration har varit att utgå efter Guds Ord som behöver öppnas upp genom den Helige Ande för att kunna uttydas. Guds Ord är ofelbart och då började jag att forska bland ättlingarna närmast efter apostlarna. Så mycket fel kunde de väl ändå inte ha.

    När vi kommer in på 300 talet så skiljer sig Guds synen betydligt mera om man jämför med Irenaeus, Justinus Martyren m.fl. I takt med förändringen i tron så ökar syndens frukt också. Visste du att redan ca. 50 år efter Nicea år 325 så beslutades det att religionsfriheten skulle upphöra. De som gjorde detta och hade fastlagt den kristna tron är ett arv som ligger kvar i nästan hela den kristna världen, däribland pingstvännerna. Jag pratar om läran om treenigheten.

    Pingsväckelsen som bröt ut i början av 1900 talet var absolut från Herren vår Gud. Det var Hans vilja att väcka hela mänskligheten genom den väckelsen, men se hur det har gått med dem idag. Idag råder rena avfallet inom frikyrkorna och de är påväg under påvedömet, som gör anspråk på dem genom att de tillber samma gud.

    Lär och förstå att Herren är En. Från Jakobs brev 2:19, kan vi läsa följande:

    ” Du tror att Gud är en. Däri gör du rätt; också de onda andarna tro det och bäva”.

    ”Hör, Israel! Herren, vår Gud, Herren är en” (5 Mos.6:4)

    ”Men I ären mina vittnen, säger HERREN,
    I ären min tjänare, den som jag har utvalt,
    på det att I mån veta och tro mig
    och förstå, att det är jag;
    före mig är ingen Gud danad,
    och efter mig skall ingen komma.
    Jag, jag är HERREN,
    och förutom mig finnes ingen frälsare.” (Jesaja 43:10-11)


    ”i det att han för oss har kungjort sin viljas hemlighet, enligt det beslut som han efter sitt behag hade fattat inom sig själv, om en ordning som i tidernas fullbordan skulle komma till stånd, det beslutet att i Kristus sammanfatta allt som finnes i himmelen och på jorden.” (Efe. 1:9-10)

    ”Och de hörde HERREN Gud vandra i lustgården, när dagen begynte svalkas; då gömde sig mannen med sin hustru för HERREN Guds ansikte bland träden i lustgården.”
    (1 Mos. 3:8)
    Svar: Det var Jesus som vandrade i Edens lustgård, för det finns bara en Herre och det är Han.

    ”en Herre, en tro, ett dop, en Gud, som är allas Fader, han som är över alla, genom alla och i alla.”
    (Efe.4:5-6)

    Vem är Ordet? Svar: Jesus Kristus är Guds Ord.

    ”Och han var klädd i en mantel som var doppad i blod; och det namn han har fått är ”Guds Ord”
    (Upp.19:13)

    ”I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud.”
    (Joh.1:1)

    ”Det som var från begynnelsen, det vi hava hört, det vi med egna ögon hava sett, det vi skådade och med egna händer togo på, det förkunna vi: om livets Ord tala vi.”
    (1 Joh.1:1)

    ”Dess namn är Paradiset. Och den lustgården var så skön och ljuvlig, Guds Ord vandrade ständigt omkring där och talade med människan. Därmed föregrep han framtiden då det skulle bli så att han vistades och bodde hos människorna och då lärde dem rättfärdighet”
    (Irenaeus ”Bevis för den apostoliska förkunnelsen” sid. 22)

    Fadern är Ande och osynlig, medans Sonen har en kropp och gestalt.
    ” Fadern är i mig, och att jag är i Fadern.”
    (Joh.10:38)

    Sonen är född från evighet innan jordens grund lades. Han är förstfödd. Gud i skapelsen, Emanuell, Gud med oss.

    Frid
    lärjungen

    SvaraRadera
  13. Googla teofilus-teo.blogspot.com gå in på teofilus visa hela min profil där ser du tre bloggar med fördjupning i ordet sök upp artikel visheten och artikel herrens arm läs igenom ge sen kommentar mvh teo

    SvaraRadera
  14. Du hittar artiklarna på bloggsidan jesu blod upprepa hela tiden på om mig teofilus visa hela min profil mvh teo

    SvaraRadera
  15. Läs även prisen vår herres jesu Kristi gud o fader mvh teo

    SvaraRadera
  16. Det jag tycker är skojigt vi jobbar ungefär på samma sätt dvs genom att citera mycket för sedan dra slutsatsen vad vill texten säga mvh teo

    SvaraRadera