Translate

torsdag 26 maj 2016

Jesus är Herren

På sajten APG. 29 så erkänner de att Jesus är Herren och Gud. Frågan är om de också erkänner Honom som den ende Guden? Svar: Nej, de anser att det finns två personer till som gör anspråk på att vara Gud.

Så här står det på APG. 29 i ämnet "Jesus är Herren", vilket är en bra början på förståelsen att Jesus är ensam Gud. Efter deras inlägg så fyller jag på med 3 bibelcitat från gamla testamentet som gör det svårt för dem att få ihop frågan om gudomens hemlighet. Vart tar alla deras personer vägen?

Hämtat från APG. 29

                                      Jesus är Herren


De första kristna bekände att Jesus är Herren. Att han är Gud! Den kristnes trosbekännelse är alltså att Jesus är Gud! 

Att de kristna bekände Jesus som Gud förstod till och med hedningarna. Plinius den yngre skriver cirka år 110 så här om de första kristna:

”De träffades på en bestämd dag innan det var ljust, och riktade en form av bön till Kristus, som till en gudomlighet.”

I Bibeln råder det ingen tvekan. Där bekänner de Jesus som Herren:

Joh 21:7

Den lärjunge som Jesus älskade sade då till Petrus: "Det är Herren." När Simon Petrus hörde att det var Herren, tog han på sig ytterplagget, för han var lätt klädd, och kastade sig i sjön.

Apg 20:35 

I allt har jag visat er att ni genom att arbeta på detta sätt skall ta er an de svaga och komma ihåg de ord som Herren Jesus själv sade: Det är saligare att giva än att taga."

Apg 26:15 

Jag sade: Vem är du, Herre? Och Herren svarade: Jag är Jesus, den som du förföljer.

När du bekänner att Jesus är Herren - Gud - då blir du frälst: 

Rom 10:9 

Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst.

Det var denna bekännelse som de första kristna hade. Är det din bekännelse också? 

Rom 14:14 

Jag vet och är i Herren Jesus övertygad om att ingenting är orent i sig självt, men för den som betraktar något som orent, för honom är det orent.

1 Kor 9:1 

Är jag inte fri? Är jag inte apostel? Har jag inte sett Jesus, vår Herre? Är inte ni mitt verk i Herren?

1 Kor 12:3 

Därför skall ni också veta att ingen som talar genom Guds Ande säger: "Förbannad är Jesus", och att ingen kan säga "Jesus är Herren" annat än i kraft av den helige Ande.

Fil 2:11 

och alla tungor bekänna, Gud, Fadern, till ära, att Jesus Kristus är Herren.

1 Tess 2:15 

de som dödade både Herren Jesus och profeterna och som nu har drivit bort oss. De behagar inte Gud och är fiender till alla människor,

1 Tess 4:1 

För övrigt, bröder, ni har lärt av oss hur ni skall leva för att behaga Gud, och det är ju så ni lever. Nu ber och uppmanar vi er i Herren Jesus att låta ert liv ännu mer överflöda i detta.

1 Tess 4:16 

Ty när en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds basun, då skall Herren själv stiga ner från himlen. Och först skall de som dött i Kristus Jesus uppstå.

Till sist ska jag bevisa att när bibeln säger att Jesus är Herren betyder den bekännelsen att Jesus är Gud. 

Mark 5:19-20 

Men Jesus tillät det inte utan sade: "Gå hem till de dina och berätta för dem allt vad Herren har gjort med dig och hur han förbarmade sig över dig." Mannen gick då och ropade ut över hela Dekapolis allt vad Jesus hade gjort med honom. Och alla förundrade sig.

Luk 8:39 

"Vänd tillbaka hem och berätta allt vad Gud har gjort med dig." Och han gick och ropade ut över hela staden allt vad Jesus hade gjort med honom.

I Markus evangelium står det att Jesus är Herren och i Lukas står det att han är Gud. Herren och Gud är alltå samma sak. Dessutom ser vi åter igen Bibelns vittnesbörd att Jesus är Gud!


Här följer tre bibelcitat från gamla testamentet som visar att endast Herren Jesus är Gud och Han är ensam Israels Gud.


”Hör, Israel! Herren, vår Gud, Herren är en” (5 Mos.6:4) 

”Du har själv fått se det, för att du skulle veta att HERREN är Gud, och ingen annan än han. Från himmelen har han låtit dig höra sin röst för att undervisa dig, och på jorden har han låtit dig se sin stora eld, och du har hört hans ord ur elden. Eftersom han nu älskade dina fäder och utvalde deras avkomlingar efter dem, och själv med sin stora kraft förde dig ut ur Egypten, och fördrev för dig folk som voro större och mäktigare än du, och lät dig komma in i deras land och gav det åt dig till arvedel, såsom nu har skett, därför skall du i dag veta och lägga på hjärtat att HERREN är Gud, uppe i himmelen och nere på jorden, han och ingen annan; och du skall hålla hans stadgar och bud, som jag i dag giver dig, på det att det må gå dig väl och dina barn efter dig, och på det att du må länge leva i det land som HERREN, din Gud, vill giva dig för all tid.” (5 Mosebok 4:35-40) 

”Men I ären mina vittnen, säger HERREN, I ären min tjänare, den som jag har utvalt, på det att I mån veta och tro mig och förstå, att det är jag; före mig är ingen Gud danad, och efter mig skall ingen komma. Jag, jag är HERREN, och förutom mig finnes ingen frälsare.” (Jesaja 43:10-11)

Jesu Kristi frid
lärjungen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar